Part 6: Jak przygotować kadrę nauczycielską do wyzwań związanych z szybkim rozwoje społeczeństwa informacyjnego?

Part 5: Lustrzane odbicia obiektów – tożsame czy jednak różne? Sprawdźcie na swoich dłoniach!

Czy zauważylićie, że lewa ręka jest lustrzanym odbiciem prawej? A jednocześnie nie można ich na siebie nałożyć, ponieważ kciuki zawsze będą skierowane w przeciwnych kierunkach? Nasze dłonie są bardzo do siebie zbliżone, ale nie są takie same. Dzieje się tak z powodu chiralności, czyli nietożsamości obiektu z jego lustrzanym odbiciem. Tę samą cechę obserwujemy również w mikroświecie – większość podstawowych związków chemicznych w organizmach żywych jest chiralna.
Tych wszystkich, którzy po przeczytaniu dwóch pierwszych zdań zrobili już eksperyment z dłońmi, zachęcamy do niedzielnej lektury opisu badań dr. Marcina Góreckiego z Instytutu Chemii Organicznej PAN, realizowanych na Uniwersytecie w Pizie w grupie CD@Pisa prof. Lorenzo Di Bari i prof. Gennaro Pescitell.
Wywiad na stronie NAWA: https://nawa.gov.pl/.../z-warszawy-do-pizy-o-badaniach...
Part 4: Dlaczego warto chronić różnorodność językową?

Prof. Nicole Dołowy-Rybińska z Instytutu Slawistyki PAN i dr Claudia Soria z Instytutu Lingwistyki Obliczeniowej CNR badają świadomość różnorodności językowej w Polsce i we Włoszech. W ramach kolejnego już wspólnego projektu przyglądają się ochronie prawnej różnych odmian języka i konsekwencjom braku ich uznania i objęcia ochroną. Wcześniej badaczki analizowały zagadnienia z zakresu ochrony dziedzictwa językowego, bazując na przykładzie dwóch kontestowanych języków: kaszubskiego i piemonckiego.